29 ژوئن 2022 - بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله آمریکایی زنان و زایمان منتشر شده است، اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، ابتلا به دیابت بارداری ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید-19 شدید قرار دهد.

اکنون به طور گسترده مشخص شده است که افراد مبتلا به دیابت - نوع 1 یا نوع 2 - در صورت ابتلا به کووید-19 در معرض خطر بیشتری برای پیامدهای ضعیف هستند. این امر مخصوصاً در صورتی صادق است که اخیراً کنترل قند خون شما کمتر از حد ایده‌آل باشد، حتی ممکن است کنترل قند خون شما در دو تا سه سال گذشته بر نیاز به بستری شدن شما در بیمارستان و نیاز به مراقبت‌های ویژه برای این عفونت ویروسی نقش داشته باشد. همچنین اگر هم دیابت و هم بیماری کلیوی دارید، ممکن است با احتمال بیشتری پیامدهای ضعیف مربوط به بستری شدن در بیمارستان به دلیل COVID-19 را تجربه کنید. اما اخبار بد در مورد COVID-19 و دیابت به همین جا ختم نمی شود، این عفونت ممکن است باعث علائم نوروپاتی محیطی یا بدتر شدن این علایم شود و حتی ممکن است خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد، اگر قبلاً به این بیماری مبتلا نبوده اید.

در این مطالعه، محققان به بررسی نتایج مربوط به COVID-19 و دیابت بارداری پرداختند- دیابتی که در دوران بارداری ایجاد می شود و معمولاً پس از زایمان برطرف می شود. شرکت کنندگان در این مطالعه 1490 زن ساکن در آلمان بودند که بین آوریل 2020 و آگوست 2021 در طول بارداری به کووید-19مبتلا شدند. هیچ یک از شرکت کنندگان در برابر کووید-19 واکسینه نشده بودند - که معمولاً تا سپتامبر 2021 برای زنان باردار در آلمان توصیه نمی شد.

دیابت بارداری و اضافه وزن با پیامدهای بدتر کووید مرتبط است

به طور کلی، محققان دریافتند که داشتن دیابت بارداری به طور قابل توجهی با پیامدهای بدترCOVID-19  در میان شرکت کنندگان در مطالعه مرتبط نیست، اما احتمال تجربه ی نتایج بدتر مانند نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه(ICU)، نیاز به حمایت مکانیکی تنفسی یا مرگ برای زنان مبتلا به دیابت بارداری که دچار اضافه وزن یا چاقی بودند، 2.69 برابر بیشتر است. علاوه بر این، احتمال تجربه ی این پیامدهای سلامتی ضعیف در زنان دچار اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت بارداری که تحت درمان با انسولین بودند، 3.05 برابر بیشتر است.

علاوه بر این، محققان دریافتند که دیابت حاملگی و اضافه وزن یا چاقی با هم ترکیب می‌شوند و خطر بیشتری را برای بروز پیامدهای بد در سلامت جنین و نوزاد ایجاد می‌کنند، اما این موضوع در زنانی که دیابت بارداری نداشتند اما دچار اضافه وزن یا چاقی بودند، نیز صادق است. با این حال اکثریت قریب به اتفاق نوزادان تازه متولد شده هیچ نشانه ای از سلامت بدتر مرتبط با کووید-19 مادرانشان را نشان ندادند.

محققان به این نتیجه رسیدند که زنان مبتلا به دیابت بارداری که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند باید به عنوان یک گروه آسیب پذیر در COVID-19 در نظر گرفته شوند، به خصوص اگر به انسولین نیاز دارند. آنها تاکید کردند که تزریق واکسن کووید-19 برای کاهش خطر پیامدهای بد سلامتی در زنان باردار توصیه می شود و غربالگری دیابت بارداری در دوران بارداری همچنان در طول همه گیری کووید-19 مهم است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/29/gestational-diabetes-and-overweight-raise-risk-for-severe-covid-19/